Jánošíkova bašta – Šivec 17.11.2011

obr. Alebo akcia „LIDL 1“, alebo akcia „Z pohodlnej túry naháňačka“.

Využívame deň voľna a akciu na vlak, kde lístok na osobáky na celý deň stojí 2 eurá. Lístok za 7 eur bol na rýchliky, ale trošku dobrodružstva nezaškodí. Aj ušetríme.

Už ráno o 4.04 vyrážame z Humenného do Prešova. Tam je rýchly presun do vlaku, ktorý smeruje do Košíc. V Kysaku sme 6.10 a môžeme začať dnešnú turistiku cez Jánošíkovu baštu a Vysoký vrch na Sivec (po východniarsky Šivec). Na 7 hod. túru máme 9 hodín.

Tak ako po niekoľko dní, či týždňov, mrzne, takže dolinou šliapeme naobliekaný až ku chatkám so studničkou. Odtiaľto sa začína stúpať a môžeme sa začať vyzliekať.

obr.

Na hrebeni vyfotíme východ slnka a po pár minútach sme na vrchole Jánošíkovej bašty. Dolina je stále v tieni, ale vrcholky už osvetľujú prvé slnečné lúče, aj lezeckú oblasť Rozlomity. Budúci rok musíme navštíviť Rozlomity aj Jánošíkovu baštu, ale pre lezecký účel. Doprajeme si raňajky s čajom a po 20 min. vyrazíme ďalej. Hneď za baštou preliezame popadané stromy, značka na chvíľu zmizne, ale stratiť sa nie je kde.

Za ďalšiu hodinku a štvrť sme v sedle Repy. Času máme dosť, neponáhľame sa, ale napriek tomu sme tu o 25 min. skôr ako je na mape. Musíme ešte viac spomaliť :-). V sedle Repy je križovatka chodníkov. Dá sa pokračovať 4 smermi, ktoré sa neskôr ešte viac rozvetvujú. My máme v pláne pokračovať po zelenej značke cez Pokryvy na Sivec.

Ale ešte predtým vybehneme na Vysoký vrch odkiaľ je malý výhľad, ale pekný. Na Kojšovú hoľu a vidno aj Vysoké Tatry. Okolie vrcholu a sedla je nádherne namrazené, stromy, tráva aj spadnuté lístie. Je čas na ďalšiu prestávku, jedlo a čaj.

obr.

Úsek zo sedla Repy do sedla Galova je v lete dosť nepríjemný, čo vystihuje názov vrcholu Pokryvy, najvyšší bod dnešnej túry. Pred pár rokmi som si na tomto úseku hovoril: „však to bude len kúsok, už len kúsok, už to nemôže byť dlho“, tak nohavice ostali v batohu a ja som si to predieral cez pokryvy v kraťasoch. Teraz sme nemali pokryvy, ale podarilo sa nám zostúpiť zo značky. No keď sme ju našli, tak sme nevedeli, ktorým smerom po nej máme ísť. Vyzeralo to, že sa vracia. Preto sme sa pár metrov vrátili dozadu, ale značka išla tiež smerom do sedla Repy. Tak sme to strihli priamo a aj s pomocou GPS sme prišli do sedla Galova. Značka prichádzala po našej ľavici, takže prvá možnosť bola správne.

V sedle na slnku sme sa trošku pozohrievali a občerstvili a až tak pokračovali pohodlným terénom do ďalšieho sedla, Priehyby pod Sivcom. Doteraz sme stretli len jednu turistku, no tu je jednoduchší prístup, a preto aj vyšší počet ľudí. Na vrchole ešte vyšší, je krásne, takmer jasno, výhľady až na Tatry.

Ani sa nenazdáme a ubehne 45 minút. Je najvyšší čas začať zostup, hlavne keď chceme zostupovať cez jaskyne. V sedle znova sedíme na lavičke a tento krát už zbytočne strácame čas. Čo sa nakoniec aj nevyplatilo. Nastavil som navigovanie k Medvedej jaskyni a sledovali sme šípku až príliš priamočiaro. Dostali sme sa tak akurát nad skalný prah, vysoký cez 20 m. Vzdialenosť k cieľu tu začínala stúpať, takže jaskyňa bola na našej úrovni, len 100 metrov od nás. No terén neschodný a času málo skoro aj na zostup ku vlaku. Takže rýchli návrat do riadneho kopca. Dole to bola sranda v tej hrubej vrstve lístia.

Podarilo sa nám vrátiť do sedla za dobrý čas a na zostup nám tak ostalo času presne toľko, ako píše na smerovníku. Zostupovali sme po žltej, ponad priehradu, a pre istotu rýchlim krokom, aby sme neprišli na doraz. Na stanici sme zhodnotili, že ak by sme nepridali, tak vlak možno aj nestihneme. Ešte spomeniem, že pár minút pred stanicou, už keď sme vedeli, že vlak stíhame, nám zastavil Košičan a ponúkol sa, že nás odvezie keď to potrebujeme. Dobrých ľudí je stále. Doklepli sme to po svojich.

obr.

Zhrnutie: Cesta 2 eurá na LIDL (ináč 10,05 eur).
Humenné – Prešov – Kysak a späť Ružín – Kysak – Prešov – Humenné. Všade prestup. V Kysaku, cestou späť, čakanie v bufete 40 min. Čas strávený cestovaním (s prestupmi aj s čakaním) – 5 hodín. 186 km.
Túra: 9 hodín (s prestávkami), 22 km.

Oproti ďalšej naplánovanej LIDL akcie na sobotu to bola malina, myslím tým cestovanie osobákmi z Humenného. Ale to v ďalšom článku.

Dušan

Výstup pred Pokryvami

Sedlo Galova

Vrcholový hrebeň Sivca

Naľavo Ostrý vrch, Krompašský vrch, Šľuchta a Sľubica, úplne vzadu Tatry od Kriváňa po Belianske Tatry

Prielohy a asi Pokryvy

Vodná nádrž Ružín a Malá Lodina

Sivec (Šivec)

Zostup cez lúky pod Sivcom

Sivec zo severu

Blížime sa k chatkám a družstvu, vpravo Napoleonov klobúk